Kennismaking met Elly

Misschien hebben sommigen onder jullie al kennis gemaakt met de psycholoog van het Zorgbedrijf: Elly Pieters.

Wij vroegen haar om haar eventjes voor te stellen.

Wat is je functie binnen het zorgbedrijf?

Ik ben sinds 4 maart 2019 als psycholoog aan de slag in het Zorgbedrijf. Ik ondersteun in eerste instantie bewoners en thuiszorgklanten. Dit kan zowel door rechtstreeks in gesprek te gaan met deze mensen, alsook via het voorzitten van een zorgoverleg waar verschillende medewerkers kunnen aan deelnemen. Ik ben ook een aanspreekpunt voor de referenten dementiezorg, palliatieve zorg en fixatie-arm beleid. Ik kan bijvoorbeeld met hen samen bespreken wat voor de bewoners en thuiszorgklanten de best mogelijk aanpak is rekening houdende met onder andere hun welzijn en autonomie. Ook voor medewerkers kan ik ondersteuning bieden, zijnde steeds in functie van het werk en zal ik trachten bruggen te slaan met alle betrokken partijen in het verhaal. Waar mogelijk kan ik ook gesprekken aangaan met familieleden om ook hen te begeleiden in hun relatie met hun inwonend familielid of onze thuiszorgklant.

 

PrivĂ©: Partner? Kinderen? Woonplaats? Hobby’s?

Ik heb 2 flinke zonen, Lou 9 jaar en Bas 5 jaar, mijn 2 Loubasjes . Samen wonen wij in ons stulpje in het mooie Kalken (Voor de fiets- en wandelliefhebbers onder ons waarschijnlijk wel gekend en zoniet, kom en ontdek!)

Ik heb 5 jaar academie gevolgd en ben zo vorig jaar afgestudeerd als edelsmid in het deeltijdskunstonderwijs. Maar ik ben wel een specialleke, want mijn eindwerk bestond uit dakpannen, rubber, isolatiemateriaal en nog meer van dat zots. Daarnaast geef ik mijn ogen al graag eens de kost met het vergapen aan foto’s en andere ‘kunstdingen’, en ja daar kunnen ook heel rare dingen tussen zitten.

 

Je ervaring met ouderenzorg?

Ik heb voor deze job in het Centrum Algemeen Welzijn (CAW) gewerkt en was daar onder andere teambegeleider van het team dat de begeleidingen rond oudermisbehandeling op zich nam. Zo kwam ik op vlak van de hulpverlening dikwijls in contact met ouderen. Maar als ik nog verder in de tijd terugga, heb ik veel herinneringen aan het rusthuis waar mijn mama altijd als zorgkundige gewerkt heeft. Na school ging ik vaak naar daar en liep ik door de gangen en deed ik babbeltjes met de bewoners tot mijn mama klaar was met werken of mijn papa mij kwam ophalen. Is het daar allemaal begonnen?

Je meest bijzondere eigenschap?

Ik ben steeds opnieuw zeer benieuwd wat mensen bezighoudt, wat zorgt dat ze doen wat ze doen en zeggen wat ze zeggen. Ik zal steeds trachten verder te kijken dan het harde woord of gedrag.

Afsluitend met een mooie wens voor de rest van 2021?

Dat we snel terug elkaar mogen vinden, letterlijk in aanrakingen, hartverwarmende schouderkloppen, deugddoende knuffels, maar ook in begrip en mildheid voor elkaar. Allemaal zoekende mensen dicht bij elkaar.

 

 

Elly Pieters & Christine De Smaele ​​​​​​​

Elly

Reacties

Populaire posts van deze blog

Optreden Mme. Zaza Project

Muzikaal optreden Garry Hagger

Zomerfeest in WZC Ter Caele